یکی از موارد استفاده از بتن ، ساخت سازه های دریایی می باشد . در محیط دریا بسیاری از سازه ها نظیر پایه های پل ، موج شکن ، بار انداز ، تونل های زیر دریایی و غیره از بتن ساخته شده اند. معمولا بتن استفاده شده در ساخت این بتن ، از جنس بتن مسلح می باشد. استفاده از بتن در ساخت سازه های دریایی بسیار رایج است و دلیل آن نیز مقاومت بالای بتن می باشد. لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از بتن در ساخت سازه های دریایی باید بررسی هایی انجام گردد در نتیجه باید بتن بر مبنای اصول تایید شده باشد تا مشکلی در ساخت و نگهداری این سازه ها ایجاد نگردد. اگر در انتخاب مصالح از جمله بتن دقت نداشته باشید کیفیت سازه تا حد زیادی کاهش پیدا می نماید و در نتیجه سازه دریایی در زمان کوتاه تری دچار فساد و خرابی می گردد.
به عنوان اصلی ترین عوامل مخرب در سازه های بتنی در محیط دریا می توان به موارد زیر اشاره نمود:
خوردگی میلگرد ها در داخل بتن در اغلب موارد به صورت یکنواخت نمی باشد. معمولا خوردگی را می توان در دو سر سازه بتنی و یا در میانه بتن مشاهده نمود. در ارتباط با شمع ها خوردگی میلگرد ها در بتن در سطوح بالاتر از آب معمولا با شدت بیشتری رخ می دهد در بخش های داخل آب ، این خوردگی با شدت کمتری بروز پیدا می نماید.
به مرور زمان این خوردگی بیشتر می گردد و در نهایت منجر به فرو ریختگی سازه می شود. در حالت کلی خوردگی موجب می شود تا بتن در برابر تنش ها از مقاومت کمتری برخوردار باشد. علاوه بر این شکننده تر نیز خواهد شد. انواع بتن پیش تنیده معمولا نسبت به سایر انواع بتن از نفوذپذیری کمتری برخوردار هستند، از این رو فاقد ریز ترک ها هستند. این نوع بتن در ساخت سازه های دریایی به خوبی اجرا می گردند. اما در صورت بروز خوردگی ، آثار تخریب شدید تری در آن مشاهده خواهد شد.
علاوه بر نوع بتن ، عامل دیگری که بر میزان خوردگی بتن در محیط های دریایی موثر می باشد ، محل و نوع سازه است. بیشترین خوردگی در محیط هایی است که در واقع مناطق جزر و مدی می باشند و یا در ناحیه پاشش می باشند. دلیل این امر نیز برخورد مستقیم این نواحی با عوامل هادی خوردگی است. سه عامل اصلی در بروز خوردگی شامل اکسیژن ، رطوبت و کلرید ها می باشد.
www.tpti.ir